donderdag 1 maart 2018

Interview met Douwe Death (Enraged, Insurrection)




Met een brede grijns verwelkomt Douwe Talma me in zijn huis. Tijd voor een ‘trip down memory lane’ met een flinke kop brandnetelthee, rock & roll! We ploffen neer op de bank en beginnen het gesprek met een felicitatie.

“It’s Your Fear That Feeds Their Power” (2012) is nu ruim vijf jaar uit en ook tekstueel nog aktueel. Gefeliciteerd?
Feliciteer je me nu, of is dit een vraag? Op dit moment komt de aandacht voor het album gek genoeg voor het grootste deel uit Indonesië, waar we nooit echt actieve promo gedaan hebben. Bizar dat het grootste moslimland op aarde Enraged omarmt, maar misschien is het juist wel het thema van de plaat wat hen zo aanspreekt. Het zou ook kunnen komen door de gitaarsolo’s die door o.a. Andy LaRoque (King Diamond) en James Murphy (ex-Testament) zijn bijgedragen. Voor de rest heeft “It’s Your Fear...” wel meer aandacht verdient dan ze heeft gehad. Het is immers erg lastig om een plaat op te laten vallen tussen al die duizenden andere releases. Gelukkig druppelt de verkoop gewoon door, met name rond de optredens die ik doe met Insurrection.
 

Op Metal Archives zag ik dat er nog vijf bands zijn die Enraged heten. Ken je ze?

Een aantal wel. In Egypte was een symphonische metalband erg actief met het doen voorkomen dat zij de enige echte Enraged waren, maar ze zijn later begonnen en inmiddels uit elkaar. In de VS heeft ook een Enraged bestaan, maar zij waren zover ik weet al gestopt voordat wij bij elkaar kwamen. Verder is er af en toe in Duitsland wel eens verwarring met ‘hun’ Enraged, maar ook die Enraged bestaat inmiddels al jaren niet meer.

Is Enraged nog ‘alive and kicking’?
We zijn niet gestopt, maar we zijn momenteel ook niet actief als voltallige band. Het promoten van “It’s Your Fear...” gaat wel gewoon door. Zo zijn we met een videoclip bezig die nu in de eindmontage-fase zit, dus die moet dit jaar toch echt wel af komen. Omdat dit door een kennis van de band naast zijn eigen werk gedaan wordt loopt het wel wat moeizaam, zoals eigenlijk alles bij Enraged. Opnames, bandwisselingen, noem maar op. We doen alles zelf en steken er veel tijd en energie in, maar het moet wel goed. Als het nodig is beginnen we gewoon opnieuw, zoals met een mix van een plaat of de edit voor een clip, want ik wil altijd het best haalbare bieden. Aim high!

Maar je bent nu enigst bandlid?
Op dit moment wel, maar er staan diverse muzikanten paraat om de boel weer op te starten, dus misschien ooit... 

 Enraged (2015)

Hoewel Enraged al eerder bestond, ken ik je sinds 2002 als drummer van Mortuary IOD. We waren vaak op pad in Nederland, Duitsland en België. Ook de weekend-tour met Legion (Zweden) en Belphegor (Oostenrijk) staat me nog goed bij en natuurlijk Wâldrock. Kun je een goede herinnering uit die tijd met de lezers delen?
In die periode was ik ook nog drummer in een oefenruimteproject met o.a. Jan van Black no.1 en Harold van Drukvast.nl, die tegenwoordig veel metalshirts print. Met Mortuary hebben we zo vreselijk veel beleefd en veel ongein uitgehaald. Het ging dan ook voornamelijk om het feesten en er gebeurde veel rare shit, omdat er vaak vrienden van vrienden van vrienden meegingen. Dan loopt het makkelijk uit de hand, dus dat doen we nu niet meer. Met Insurrection zijn we toch wat serieuzer als we de hort op zijn.

Een mooie herinnering uit die tijd met Mortuary IOD: in Amiens (Frankrijk) zochten we de zaal waar we die avond zouden spelen, maar dat bleek in een marrokaans koffiehuis te zijn waar alleen wat oude mannen aan het kaarten waren. De organisator vroeg ons wat geduld te hebben. Het bleek dat we in de kelder moesten spelen, waar het een volle bak werd en iedereen volledig uit zijn plaat ging. Er werd naar hartelust met opblaasschapen gegooid en gestagedived. Uiteindelijk belanden mensen tegen het lage plafond en werd het een bloederig boel. Onvergetelijk! 

Is Mortuary IOD in 2005 gestorven aan het welbekende Wâldrock-virus?
We zijn als vijftal een tijd heel hecht geweest, maar op een gegeven moment begon de band uit elkaar te vallen. Diverse leden stopten, om soms later toch weer terug te komen. We hebben ook geluk gehad met goede invallers zoals Minne Jan (Toiletation, drums), Rooth (Room no.13, gitaar) en Dirk Jan (Methusalem, gitaar). Op een gegeven moment zaten we een tijd zonder zanger en toen heb ik Martin van Drunen (Asphyx) opgespoord, want die zat destijds toch zonder band. Uiteindelijk hebben we daar zijn bijdrage aan ‘The Bonehunt’ (Damnation EP, 2004) aan overgehouden. Toen ook één van de meest stabiele factoren in de band, Arnout Visser (gitaar), de handdoek ik de ring gooide was de koek echt op. Dus nee, wat mij betreft kwam het niet door Wâldrock. Wâldrock was een droom die in vervulling ging, maar het was helaas een hele slechte show van Mortuary met falende versterkers en al. 



Daarna heb je nog in Existence Denied gespeeld. Is jouw drumwerk te horen op de 1e demo ‘All in Despair’ (2006)?
Nee, ik was alleen hun live drummer. Enraged lag toen even stil, dus daar had ik wel tijd voor. In 2009 stonden we op Wâldrock, op hetzelfde podium als Legion of the Damned en Napalm Death. Maar kort daarna viel de band uit elkaar om diverse redenen.

Heb je nog contact met je ex-bandmaten van Mortuary IOD en/of Existence Denied?
Af en toe kom ik ze wel eens tegen in de stad, maar op Nikky Sriamin na (nu Dimaeon) is niemand van hen meer actief in de metal zover ik weet.

Je hebt ook nog bij Disintegrate op de drumkruk gezeten (2008). Hun melo death thrash lijkt me precies jouw smaak. Waarom ben je niet bij hen gebleven?
Toch niet helemaal. Ik denk dat ze iets te weinig death metal zijn voor mij en destijds waren de keyboards ook nogal prominent aanwezig bij Disintegrate. Als drummer kreeg ik de vrije hand om de partijen in te vullen zoals ik dat wilde, dat was wel mooi. Sinds 2010 speelde ik ook met een band die zichzelf Deathwish noemde. Later hebben we de naam omgedoopt in Insurrection, naar het nummer ‘March of Insurrection’ van Eucharist. Die band is trouwens zeer de moeite waard om te checken. Super vette Zweedse melodeath!


Over smaak gesproken: als je zes maanden alleen op Rottemeroog zou moeten bivakeren met een cd-speler en voldoende batterijen, welke zes cd’s zou je dan meenemen?
In willekeurige volgorde: Carcass – Necroticism, Death – Human, Sepultura – Beneath The Remains, Metallica – …And Justice For All, Sentenced – North From Here en … Je maakt het me wel heel moeilijk! ... Dark Millennium – Ashore The Celestial Burden. Hun reünieplaat is trouwens ook te gek!

In 2013 heb je heel veel Friese metalheads blij gemaakt met de documentaire ‘Hert foar hurd’ (Hart voor hard, Omrop Fryslân). Heb je meer docu’s gemaakt, of ben je misschien ergens mee bezig?
Ja, wellicht ken je ook nog wel de docu over Metallica’s show in Zwaagwesteinde in 1984 die ik in 2014 gemaakt heb. Die heeft gelukkig heel veel bekijks gehad en daarnaast heb ik ontzettend veel muziekgerelateerde items voor de tv-programma's K-Rute en Klipkar Plus gemaakt de afgelopen jaren. Op dit moment staan er nog geen nieuwe docu´s op de rol.

Links naar de twee docu's van Douwe:
https://www.npo.nl/fryslan-dok/09-11-2013/POW_00559834

Met Insurrection spelen jullie regelmatig in Duitsland. Is de scene daar beter dan hier?
Absoluut. Hier zijn zoveel bands actief, waardoor er in degelijke zalen vaak alleen ruimte is voor de grote topacts of bands die vooral visueel opvallen. In Duitsland lijkt de metal meer te leven. Door daar veel op te treden, hebben we al een kleine fanbase weten op te bouwen.Er komt veel publiek naar de shows, ze zijn enthousiast en ze kopen nog merchandise. Dat is in Nederland helaas eerder uitzondering dan regel.

Terug naar Enraged: is er kans op nieuw materiaal of een heruitgave van bijvoorbeeld de ‘Tirade’ tape op cd of vinyl?
Die kans is zeker aanwezig, maar dan wel met nieuw materiaal. Voor een heruitgave is Enraged naar mijn idee veel te klein. Voorlopig is Enraged een studioproject in de koelkast en krijgt Insurrection mijn grootste aandacht: in maart ga ik de studio in om de drums op te nemen voor de aanstaande full length. Er komen 10 nummers op de plaat, die diverser zal gaan klinken dan ‘Catatonic’ (EP 2015). Tot de zomer focussen we ons eerst op het opnameproces, daarna zullen we weer wat shows gaan doen in Duitsland, Frankrijk en op Tattoofest te Nijverdal.

Dat is goed nieuws! De laatste woorden zijn voor jou...
De links in dit verhaal zijn zeker de moeite waard om eens aan te klikken, althans in mijn bekrompen visie ;-)

https://www.facebook.com/Insurrectionofficial
https://www.facebook.com/ENRAGED-275450589206045/
 

1 opmerking:

  1. Hey, wat een leuk artikel om te lezen.
    Komen weer wat herinneringen boven :D

    \m/

    BeantwoordenVerwijderen

AnVision - Love & Hate (8,3/10)

Via BigBadWolf Records ontving ik een prachtige digipak van AnVion's nieuwe album 'Love & Hate'. De tegenstelling in de tite...